مجله مارنان

هفت اشتباه متداول بارمن تازه کار و نحوه جلوگیری از آنها

بارتندر بودن میتونه در عین حال که جذاب و لذت بخش باشه اما گاهی هم خیلی پرچالش و سخت بشه.اگر به تازگی این حرفه رو شروع کردین و دلتون میخواد هرگز هیچ اشتباهی پشت بار رخ نده باید بگم که این مسئله اصلا شدنی نیست.کار کردن تو یه کافه یا رستوران شلوغ و سروکله زدن با مشتریانی که همه منتظرن تا هرچه سریعتر نوشیدنی شون براشون سرو بشه میتونه گاهی مشکل باشه.

در اینجا برخی از اشتباهات فاحش بارمن های تازه کار در اولین شیفت کاری خود در پشت بار مرتکب می شوند و نحوه جلوگیری از بروز اون ها رو باهم میبینیم:

1.  استفاده از لیوان به عنوان قاشق یخ

فرو بردن یک لیوان در سطل یخ ممکن است صرفه جویی در زمان به نظر برسد، اما به کار بردن این تکنیک حتی تو شلوغ ترین زمان ها کاملا اشتباهه .پس از قاشق یخ استفاده کنید. در یک شب شلوغ، احتمال بسیار کمی وجود دارد که یک متصدی بار متوجه شکستگی خیلی کوچک در یک لیوان شود. لیوان هنگامی که به یخ برخورد می کند، یک ترک کوچک می تواند به شکستگی کامل تبدیل شود.  برداشتن مستقیم یخ با کوکتل شیکر یا لیوان سرو نه تنها غیربهداشتی است، زیرا دست‌های شما وارد همان ظرفی می‌شود که در نوشیدنی‌های مهمانان استفاده می‌شود، بلکه خطر شکستن شیشه در هنگام غوطه‌ور شدن در یخ نیز وجود دارد. . اگر آن لیوان در سطل یخ بشکند، باید تمام آن یخ را بسوزانید، که کارها را به میزان قابل توجهی به عقب می‌اندازد.

نکته حرفه ای: همیشه از یک قاشق یخ استفاده کنید.

2.  اعتماد به نفس بیش از حد در توانایی های ریختن (free pouring)

برای اینکه ریختن دقیقاً 30 میلی‌لیتر یا هر مقداری که استاندارد شما باشد، به تمرین و حافظه عضلانی زیادی نیاز دارد.  مطمئناً این مهارت با تمرین زیاد بدست میاد اما ، استفاده از جیگر برای اندازه گیری اصلا خجالت آور نیست. این تکنیک کمک زیادی به رسیدن به خلق نوشیدنی‌های متعادل می‌کند.فرض کنید  وارد یک کافه شوید و یک نوشیدنی مشابه را از دو بارمن مختلف سفارش دهید.هیچ چیز بدتر از این نیست که هر بار با نوشیدنی کاملاً متفاوتی روبرو شوید.مانند پخت و پز غذا، کوکتل هاهم  به تعادل و دقت نیاز دارند تا طعم درست را خلق کنند. تکنیک جیگرینگ مناسب، بسیار مهم است . ریختن مواد اضافی باقی مانده در جیگر ،بعد از استفاده از جیگر بسیار مهم است.شستشو نکردن جیگر بعد از ریختن مواد غلیظ یا خامه ای می تواند  تعادل یک کوکتل را به هم بزند. نکته حرفه ای: از یک جیگربرای اندازه گیری استفاده کنید.

3.  جابجایی گلس

با گلس باید با احتیاط رفتار کرد. همیشه بیاد داشته باشین که مسائل بهداشتی بسیار مهم است. بارمن‌های تازه کار اغلب گلس ها را اشتباه در دست می‌گیرند. این مسئله بسیار مهم  است که بارمن ها به هر قیمتی از دست زدن به داخل گلس – حتی گلس کثیف – خودداری کنند. پس از دست زدن به هر قسمت از گلس که ممکن است با لب های مشتری تماس داشته باشد خودداری کنید. همسشه لیوان را از پایین ترین قسمت ساقه یا پایین ترین قسمت نگه دارید.  اگر متوجه بریدگی یا ترک هرچقدر کوچک روی گلس شدید حتما باید آن را دور بیندازید.  نکته حرفه ای: فقط پایین ترین قسمت لیوان را نگه دارید، همیشه از یک سینی استفاده کنید، و شکستگی ها و ترک ها رابا دقت بررسی کنید.

4.  فراموش کردن خنک کردن لیوان (chill)

آیا تا به حال یک نوشیدنی سرد در لیوان داغ دریافت کرده اید که تازه از شیشه شوی بیرون آمده باشد.یک اشتباه تازه کار وقتی کافه شلوغ است و برای انجام سفارش مشتری عجله دارید این است که بجای اینکه به دنبال سردترین لیوان برای سرو نوشیدنی بگردید، از اولین لیوان نزدیک به خود استفاده کنید. همیشه از ظروف شیشه ای خنک برای نوشیدنی های سرد استفاده کنید  و قبل از ریختن نوشیدنی داخل گلس آن را با یخ خنک کنید. بالعکس اگر نوشیدنی گرم سرو می کنید ابتدا گلس را با آب داغ،گرم کنید و بعد نوشیدنی را داخل گلس بریزید. نکته حرفه ای: همیشه هنگام سرو نوشیدنی های سرد به سراغ سردترین لیوان بروید وقبل از تهیه نوشیدنی سرد حتما لیوان را با یخ پر کنید تا باصطلاح chill شود.

5. تکان دادن (شیک) به جای هم زدن (استیر)

و بالعکس  معمول و کاملاً قابل درک است که بارتندر‌های تازه کار ممکنه تکنیک شیک  و استیر رو اشتباها ب جای هم بکار ببرند.مثلا نوشیدنی را تکان می‌دهند زمان هایی که باید هم بزنند و برعکس. برای مدیران کافه، ایجاد محیطی که بارمن های جدید از پرسیدن سوال نترسند، مهم است. ارائه اطلاعات و منابع به پیشرفت سریع آنها کمک می کند. خیلی وقت ها دلیلی برای استفاده از تکنیک تکان دادن(شیک کردن) وجود ندارد. به همین ترتیب، هم زدن(استیر) وقتی که باید تکان دهید(شیک کنید)، به نوشیدنی شما بافت کف آلودی نمی دهد.نکته حرفه ای: پایه های کاربرد تکنیک برای سبک های مختلف نوشیدنی را بیاموزید.

6. داشتن یک بار استیشن نامرتب

قراردادن شیکرها، ابزارهای معمولی مانند صافی، و بطری هایی که اغلب مورد استفاده قرار میگیرند در جایی که در دسترس و آسان باشد ضروری است. بارمن تازه کار نمی تواند این نیازها را قبل از شلوغ ترین قسمت شیفت خود پیش بینی کند، ابزار ها را در جایی ک قبلا برداشته قرار نمی دهد و در نهایت قربانی بی نظمی می شود. البته، ممکن است چند نوبت طول بکشد تا یک بارمن جدید یاد بگیرد که چگونه گردش کاری را که باید برای آن آماده شود پیش بینی کند. شیکرها، همزن‌ها، لیوان‌های کثیف و مواردی از این دست باید به‌سرعت برداشته و تمیز شوند و شیکرهای کثیف را در بالای بار جلوی مهمانان نگذارید. نکته حرفه ای: حفظ نظم و بهداشت در باربسیار مهم و حیاتی است.

7.  ارائه نوشیدنی با کیفیت پایین

به هر دلیلی، اگر نوشیدنی مطابق با استانداردهای کیفی نیست، آن را سرو نکنید. اطمینان حاصل کنید که مخلوط ها به خوبی آماده شده و آب میوه ها تازه هستند. تزیینات میوه باید روزانه بریده شوند و فقط در شرایط خوب استفاده شوند. نوشیدنی ها را در بهترین دمای خود سرو کنید. نکته حرفه ای: برای صرفه جویی در زمان از راه های میانبری ک کیفیت نوشیدنی شما را پایین می آورند، استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *